Bort.

Bort, bort
Spola bort allt det goda
All skönhet och värme
All lycka och frid
Spolas ned i trottoarens sprickor
I smutsiga bäckar mot brunnars galler
I brunsvarta högar längs vägens kanter
I diken som fyllts till sin bredd utav smutsen
Som pressats ut ur min skalle av natten
Som fyllts utav sömnlösa mardagdrömmar
Ty natten är stum, och tar aldrig slut
Men sover så sött under dagen
Den vaknar igen när solen går under
Och sköljer bort världen i svart
 
Lys, lys, du ensliga sol
Det finns dag nog för oss inom mig
Som kuvar i mörkret, ensam och kall
Huttrar och drömmer om värme
Det finns eld nog för båda oss inom dig
Som smälter mitt hjärta och kokar mitt blod
Som tinar den dag som frös fast inom mig
Och som brister ut ur mig som ett skratt
 
Bort, bort
Bränn bort allt det onda
All skönhet och värme
All lycka och frid
Som spolats bort utav smutsiga tårar
Förlorats i brunnar, på gator, i diken
Och täppt igen varje artär i min kropp
Bränn bort det och brinn för den dag som nu gryr
Inom mig, inom dig och i skyn
Där solen stiger med dig bort i öst
Och sköljer bort natten i brinnande rött

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0