Allt

fallar samman i högar av
    grus, sand
    jord, snö
    smuts
och moln av rök och av avgaser och av aska och
högar av döda kroppar men
det är inte kroppar av människor utan
det är tankar och känslor och 
gamla blickar som man är inte ens säker på om de nånsin fanns och
ord som man tänker att nää eller joo det kan eller nää det kan jag väl inte säga men som ramlar ut ur min mun eller
    vad en sån som jag nu använder för att prata
och ramlar ut ungefär som
spädbarn som nån jävla idiot tappar ut ur nedvevade bilfönster och
    PLADASK
blir liggande där på vägen
    HA!
så går det
    när man pratar, William                                                                  (justja, högarna var det)
och drömmar som inte orkade utan bara
slutade andas och la sig ner bredvid vägen och
dog
och de där högarna brinner i sanningsfabrikerna
som tillverkar sanningar på löpande band
    som
    "du är inte så smart som du tror"
    "ingen respekterar dina åsikter"
    "du är inte roligare än genomsnittet"
    "dina vänner gillar varandra mer än dig"
    "du är inte någons favoritperson"
    "dina färdigheter är tämligen begränsade"
    "du har inte skapat något av speciellt värde alls"
    "hela din barndom har redan passerat"
    "du kommer aldrig att ha bättre förhållanden för att vara lycklig än nu"
    "du är inte särskilt vacker"
    "du är definitivt inte nog vacker för DET"
    "det kommer inte att gå att acceptera eller komma över eller få det att sluta göra mindre ont hela tiden"
    "hon vill inte ens ha dig"
och sanningsfabrikerna spyr ut rök och avgaser och aska och
himlen blir mörk och solen slocknar och allting går sönder och jag börjar gråta
    ja, allt
faller sönder i högar och moln och brinner om man bara
rör mig eller
inte rör mig eller
säger nåt ord eller
inte säger någonting eller
kollar bakom framför igenom mig eller
verkar glad eller ledsen eller pigg eller trött eller 
säger till mig
    (utan att använda ord)
        (utan att kommunicera alls)
att kanske kommer det inte att bli något av det och
då sitter jag hellre här
    eller helst någon annan stans som
        vid en sjö nånstans långt in i skogen bakom vitberget
            typ klockan åtta eller nio på kvällen när solen håller på att gå ner
                om solen ens brydde sig om mig
och andas rök och avgaser och aska om inte
min mun var så jävla ful och klumpig och
oanvändbar och dålig på att prata och
och varför är mina läppar så torra och vad ska ens en sån som jag med läppar till
att min mun är inte värdig att ens andas
rök och avgaser och aska
    aska
askan som blev kvar när jag brände bort alla rep som jag hängde i
ovanför avgrunden och
sen ropade jag
"hallå! kan du ta emot mig där nere?"
och sen tänkte jag att
i värsta fall bryter jag ryggraden och
minst femtio andra ben
och slocknar nånstans där nere på bottnen
som ett ljus
det sista ljuset
som nån glömt kvar 
på ett bord i ett rum i ett övergivet hus och
det brinner
längre
och
längre 
ner
till
slutet
på veken
lågan flackar
falnar
och
dör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0