Oj, jag glömde var jag lagt fjärrkontrollen...

Jag kom att tänka på en sak jag sagt till Tim, som någon kanske kan finna intressant.
Begrunda en Xbox-kontroll:
Jag har funnit ett samband mellan differentialekvationer och hur styrspakarna påverkar spelet i spel som till exempel Halo.
Styrspakens position avgör riktningen och hastigheten av spelkaraktärens (jag tar ett exampel då man styr en karaktär, men detta kan även appliceras på till exempel rymdskepp och brödrostar) rörelse, styrspakens rörelse avgör riktningen och hastigheten av karaktärens acceleration, och styrspakens acceleration avgör riktningen och hastigheten av accelerationen av karaktären.
Detta kan skrivas med matematiska termer:
Benämn styrspakens position som p, dess rörelse (och hastighet) som v och dess acceleration som a.
Benämn karaktärens position som P, karaktärens hastighet som V och dess acceleration som A
Benämn även tiden som t.
Då är p=V och v=A
och v=p'(t) och a=v'(t) samt V=P'(t) och A=V'(t)
alltså är p=P'(t), v=V'(t) och a=A'(t).
Det vill säga, alla de tre rörelsevariablerna för styrspaken är derivatan av motsvarande variabel för karaktären.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0